Създаването на уникално съдържание отнема време: колко часа е един работен ден или едно денонощие!?
ЗАБЛУДАТА
Уникално, иновативно и наистина полезно съдържание – о, да! Всички искат това, но са в капана на очакваното невъзможно триединство: бързо-евтино-качествено! Нали разбирате, че такова нещо не съществува! „Да, ама не!“ е отговорът на реалността, в която се налага да живеем. Защото, ако сте в заблудата, че редакторът създава просто един текст, еми… съжалявам ви и ви препоръчвам да излезете от балона, в който съществувате! Не само по отношение на тази тема, а за всичко! Защото, ако мислите ограничено по един въпрос, то мисленето ви е такова по всички други!
ИСТИНАТА
Толкова съм заета да създавам съдържание за работодателите ми, че собствените ми проекти остават ВИНАГИ на заден план. (За да оцелявам финансово обаче, имам нужда и от такива!)
Най-голямото предизвикателство пред създателите на текстове – копирайтъри, редактори, маркетинг специалисти – е времето. А то всъщност е най-малко оценяваното от работодателите (или клиентите) предизвикателство – не го ценят, защото не го разбират! Или им е удобно да не го разбират. И така попадаме в друг капан: на създаването на един текст се гледа като на ушиването на един ляв прав ръкав на шевната машина (извинявам се за сравнението – мога да шия и прекрасно разбирам какъв е трудът на шивачките, но просто разликата е очебийна)! Да създам два текста днес не е като да покрия норматив за ушиването на 10 леви права ръкава на ден! Просто не е!
По-надолу ще прочетете мисли, изричани от мен многократно и на всеослушание, мнение и гледна точка за характеристиката на работата ми на пишещ редактор (за различни платформи – принт и дигитални), за това как трудът ми е оценяван във всякакъв смисъл – включително и финансов, разбира се. Аз съм бюти редактор на две от най-големите лайфстайл списания на българския пазар (но честно казано работата по тях е 50% от всички проекти, по които работя).
Създаването на уникално съдържание отнема време: колко часа е един работен ден или едно денонощие!?
БЪРЗО-ЕВТИНО-КАЧЕСТВЕНО
За да създам съдържание за клиент (респективно рекламодател), се изисква да вникна в неговите нужди и тези на аудиторията му, да изуча внимателно характеристиката на продукта му – силните, но и слабите му страни, да направя задълбочено изучаване на самия клиент и на конкурентите му. Всичко това е само началото, преди да поставя пръстите си на клавиатурата. Следва самото съдържание, което трябва да работи на много нива – лексика, граматика, стилистика, обем, фабула, яснота…!
Когато сте учудени, че изпращам бързо текстовете си, които са точно това, което сте имали предвид, без преди това дори да сте подозирали какво точно искате, не изпадайте в заблудата, че това е лесно за мен и че отнема един час. Не!
Това е умение, зад което стоят повече от 15 години опит!
За да получите този продукт, на мен ми е отнело НЕ един час.
Отнело ми е повече от 15 ГОДИНИ ОПИТ!
Затова моят един час не може да бъде сравняван с единия час на когото и да било друг!
Същото е като при лекар-специалист: прегледът при него трае 15 минути, но тарифата му е между 50 и 80 лв, а може да стигне и до 150 лв. Това не е тарифа за 15 минути, а за 20-30-40-50-годишен опит! Точно заради този опит вие сте се обърнали към този лекар!
Запомнете: бързо и качествено означава скъпо! Това е истината!
МЕТА ДЕЙНОСТИ
Не става само с писане. Има много „шум“. Точно така: ако си мислите, че редакторът в списание или в сайт само пише текст, спрете! Има огромен брой странични дейности, които създават напълно излишен „шум“, затрудняващ основната му работа, която е писането на текстове!
Ето някои:
- Мейли, тонове мейли, всеки ден;
- Подреждане на страници с графичните дизайнери;
- Брейнсторминг с екипа – такъв се налага постоянно, за да има адекватност на съдържанието в крайния продукт;
- Странични проекти на компанията – сайт, събитие, годишнина. Такива проекти са постоянни, а създаването на съдържание за тях, както и „обслужването“ му – публикуване в социалните мрежи, снимки, участия… са задължителни. Колко време мислите, че отнема И това?!
- Рисърч на инфомрация – за да е винаги актуален, редакторът трябва ежедневно да преглежда огромна по обем специфична за ресора му инфомрация;
- ПР-и – постоянни и идващи в последния момент;
- Изчитане на тонове текстове за създаването на ПР-и (знаете ли какви усилия и време се изискват, за да изчетете три страници Word и да съкратите този текст в 5 изречения за 1-4 страница ПР в списанието или в сайта?);
- Корекции на всичко, което е написано от самия редактор, особено след постоянните промени на вече готовите текстове (заради изискване на клиентите, заради промяна в дизайна на страницата….);
- Различните теми, между които се налага да подскачате постоянно – граничи с шизофреничност!
- Селекция и описание на козметичните продукти – това е отделна точка в създаването на един материал, който е равносилен, а понякога отнема дори повече време от създаването на самия текст;
- Изпращане на материали за одобрение;
И измежду всички тези дейности, трябва да създадете увлекателен, иновативен и полезен текст! Разбирате ли сега защо свободата е толкова важна за един редактор, който създава текстове?! За мен свободата означава да работя, без да бъда прекъсвана. Успявам да го правя у дома. Затова и напоследък често съм в т. нар. homeoffice. Помага! Времето е пари! Нали така? Ако липсва едното, трябва да е налице другото!
Трябва да намирате време, което да заделите за действително писане!
Следващия път, като разглеждате списание, пребройте ПР-ите и страниците на бюти редактора (говоря от личен опит все пак, но имам предвид работата на всеки редактор), след което се върнете към всички гореизброени дейности и изчислете (ако успеете) времето и усилията, които са вложени в подготовка на тези страници. Сега умножете тези усилия и време по две – така става, ако си редактор на две списания едновременно.
ОНЛАЙН ЗАБЛУДИ
Най-голямото предизвикателство днес за онлайн съдържанието е количеството и качеството. Разберете: един смислено написан материал с автентично съдържание генерира повече потребители от 5 безсмислени и клиширани статии, които може да откриете в поне още 10 блога и сайта по същото време.
Най-трудното нещо е да увличавате качеството, но едновременно да увеличавате и количеството. Едното няма общо с другото.
Всеки маркетолог ще ви каже, че най-важното е да създавате уникално качествено съдържание, което да бъде споделяно. Това е специалността на content marketing специалиста (съжалявам, но спецификата на тази професия идва от чужбина и все още е звучи по-добре на английски). Най-голямото предизвикателство е да намирате време за създаването на такова съдържание. Е, какво обаче виждаме днес масово зад кулисите на сайтовете ни? Екип от двама души, от които се иска да бълват количество, но да има и качество, за да „имаме качествена аудитория и лоялни потребители“.
„Хелоуууу!!!“ За да имате текст, който да „докара“ желаните графики в статистическите данни, трябва да инвестирате във време и качество. Това означава да инвестирате в хора – копирайтъри, редактори. Разбира се, да инвестирате в пари! Това са инвестиции, а не разходи!
ПОСТИГАНЕТО НА ВИСОКО КАЧЕСТВО ИЗИСКВА ЕКСПЕРТИЗА, КОЯТО СТАВА ВСЕ ПО-ТРУДНО ДА БЪДЕ НАМЕРЕНА.
Експертно съдържание – качествен текст – граматична стойност – достъпна цена – кратки срокове: изберете си кое от всичките ви е важно, за да изчислите цената и това, което ще получите срещу нея!