Живея осъзнато, а вас не ви чувам
13.06.2020 iamfashion

Не питайте „как се прави?“ Може да създадете свой собствен ритуал на осъзнаване.

 

Здравословният начин на живот и осъзнатото отношение към собствената психика са … уви извънредно популярни. Затова се появиха и доста методи на самопознание. Постоянно слушаме за mindfulness – най-популярна и с най-голям успех техника на внимание. Популярна става, защото комбинира древните знания за медитация и съвременния критичен подход към самопознанието.

Точно за mindfulness ми е идеята тук. Не е нещо ново, концепцията е позната още от 80-те години на миналия век, създадена е от Джон Кабат-Зин – професор по медицина и създател на Клиника за намаляване на стреса. Той е взел принципите на будистката медитация, но ги е извадил от религиозния им контекст.  Оказва се, че осъзнатостта е навик, който може да развие всеки. Ученият създава своя програма, която и до днес се използва в когнитивно-поведенческата психотерапия. Програмата представлява 8-седмичен курс от ежедневни практики, които имат за цел да ви научат да се концентрирате в настоящия момент, без да проявявате оценка за света около вас или за себе си.

Mindfulness практиката понижава нивото на стреса, на тревожността, подобрява паметта и способността да управляваме емоциите си. Всички тези процеси протичат в мозъка – неговата невропластичност му позволява той да се изменя според нуждите на практикуващия.

Днес принципите на „светската медитация“ се използват в много съвременни корпорации и структури, включени са в образователни програми на водещи световни университети. Причината е ясна – нуждата да префокусираме. Прекалено сме съсредоточени върху продуктивността, а не намираме време за себе си. Mindfulness се оказва, че е вид изход – прост и достъпен метод за всеки да се фокусира върху основното, да отдели време за наблюдение на вътрешните процеси и да се справи с негативното. Всеки може да го направи, да намери своя начин, в удобно за него време.

Не питайте „как се прави?“ Може да създадете свой собствен ритуал на осъзнаване – все едно дали е времето, в което полагате грижи за себе си или е моментът на сутрешното кафе (моят начин). Важното е да знаете, че mindfulness е практика и хиляди статии и курсове няма да ви научат на нищо, нито пък ще заменят тренирането на навика на осъзнаване и ефекта от него.

Затова ми е все тая на каква йога ходите, на какви практики за мълчание сте били, от какъв ашрам сте се върнали и посещение на какъв семинар сте планирали. Ако животът ви не е това, което „проповядвате“, не ви чувам, ама изобщо. Practice what you preach е велико изречение.

И претенциите са излишни. Аз например поне два дни в седмицата държа да остана напълно сама, разчиствам къщата, след което оставам сред книгите си и ги прелиствам и препрочитам набързо (винаги подчертавам, след което ми е лесно да ги си ги припомням с един поглед), медитирам (но това е почти ежедневно), мързелувам (лежа на дивана и гледам филми), чета книга и слушам джаз… и сутрешното кафе, за което вече казах – най-любимото ми време от деня за фина настройка на МЕН. Не се обвързвам с планове (винаги, когато е възможно, но правя така, че да е възможно почти винаги), избягвам честото събиране с много хора (пестелива съм с енергията ми – споделям я само с най-близките ми), спонтанна съм… Не е нещо сложно, но е и доста сложно. За около десетина години съм постигнала доста.

Осъзнатите хора стават все повече и скоро това ще промени нашата реалност. Но всяка промяна започва от самите нас. Как ще се промени животът ни, в който създаваме навика да се концентрираме: понякога дори не забелязваме, че правим нещо за първи път.

Представете си колко сила и енергия можем да получим, ако се научим да живеем осъзнато?

Защо реших да опиша тази инфомрация? Не знам дали сте като мен, но аз все си задавам въпроси – защо? как? И обяснението за нещата ми помага да ги разбирам по-добре, да разбирам как действат и с какво мога да подобря влиянието им живота им (съответно да го намаля).

коментара (0)

Оставете коментар

Email адресът ви няма да бъде публикуван Задължителните полета са обозначени с *

*