
Голяма част от шума в края на Ню-йоркската седмица на модата беше предизвикана от тенденцията See Now, Buy Now – дизайнерите да продават дрехите си направо от модния подиум, което беше върхът на иновацията.
Това беше до четвъртък следобед, до шоуто на Марк Джейкъбс. С ход, познат на мнозина от първите редове, дизайнерът отново закри програмата с шоу, което визуално и творчески помете всичко, случило се преди това.
Всички напуснаха мястото с усмивка, включително дългогодишната стилистка на Джейкъбс Кати Гранд. „Не беше ли прекрасно!” – възкликна тя, сияеща. И наистина беше. Под звуците на хита на Underworld от 1996 “Born Slippy” моделите носеха ботуши с 15-сантиметрова платформа, пастелни расти, раирани чорапи до коляното и ръкави с големината на поднос, осветени само от крушки, висящи на кабели.
Изобилие от рокли с украшения, достойни за епохата на Мария-Антоанета, камуфлажни якета с волани в долната част, къси поли с пайети в цветовете на дъгата и симпатични блузки с копчета и пера от марабу. Общото впечатление беше откровено лудо, в сравнение с практичната елегантност, присъстваща в повечето ревюта в Ню-йоркската седмица на модата.
Ревюто беше такава ярка смес от идеи, каквато би било извънбрачното дете на герой от Sailor Moon, Пени Лейн и Йоланди Фиссер от Die Antwoord. Супермодели като Джиджи и Бела Хадид, Карли Клос, бяха неузнаваеми в това шоу, преобразени в гигантски извънземни – плод на въображението на Марк Джейкъбс. Акцентът в модата на този дизайнер винаги е бил свързан с младежката култура и бунт – откакто е уволнен от Пери Елис през 1992г. за скандалната си „гръндж” колекция. Сега е на 53 и притежава същия дух.
Пролетта на 2017г. прилича на колаж от субкултури – психеделия, киберпънк, готика, готик Лолита и рейв. И това не са само идеи. Някои от нещата могат да се носят без колебание и извън подиума.
Широката раирана качулка, сякаш оживяла от „Магьосникът от Оз”, свободната в раменете плетена жилетка с пайети и якето от сатен с дължина до коляното бяха истинска атракция. Чантите, по които можеха да се видят най-разнообразни рисунки – от лика на Сатурн до човешки очи и котешки лица, със сигурност ще са хит в не един и два профила в Instagram. Повечето от дрехите бяха покрити с орнаменти – пайети, бродерии, кожени кръпки и ресни, понякога всичко това в един тоалет. Това беше шоу с поразителен незабавен ефект, съчетано с дрехи, които си струваха чакането.
Единственото разочарование дойде от факта, че Джейкъбс, който по традиция винаги отдаваше заслуженото на журналистите и феновете си зад сцената, този път беше напуснал залата веднага след като утихнаха аплодисментите. Зрителите трябваше да се задоволят с един бърз поклон и уморен поздрав от дизайнера, облечен в неизменния си кожен панталон.
Както може да се очаква, клиентът на Джейкъбс е млад. Изпълнителният директор Себастиан Зул посочи по-рано тази година, че 80% от онлайн клиентите са били между 18 и 36-годишни и той насочва бъдещата стратегия на марката в тази посока.
Приходите на дизайнера възлизат приблизително на 720 млн паунда, а към тях спада и контролният пакет акции от LVMH. Откакто напуска Louis Vuitton преди три години, цялото му внимание е съсредоточено върху собствената му, едноименна марка. През 2013г. дава началото на beauty-линията, а миналата година завърши разпространената линия Marc by Marc Jacobs, с идеята да вкара по-достъпни дрехи в основната колекция, която той пряко ръководи.